2019 BMW R1250GS HP vs Honda Africa Twin Adventure Sports: True Adventure of Avontuur De Luxe

Door Thierry Sarasyn 23 oktober 2018

De BMW GS is al jaren de meest populaire motor in het BMW gamma. De Africa Twin Adventure Sports is sinds zijn lancering dit jaar net zo goed één van de sterkhouders bij Honda. We plaatsten de twee kopstukken tegenover elkaar.

Op de weg of ernaast?

Concept

We hadden nog maar pas de eerste beelden gedeeld op Instagram van de vergelijkingstest tussen de 2019 BMW R1250GS HP en de Honda Africa Twin Adventure Sports en de eerste commentaren kwamen al om te zeggen dat we AT tegen de nieuwe BMW F850GS hadden moeten plaatsen. Iemand anders opperde dat de standaard Africa Twin naast de GS had moeten staan. We overwogen ook om beide motoren op identieke Bridgestone A41 adventure banden te plaatsen. Maar in elk van die gevallen hadden we een pure vergelijkingstest gedaan. En dat wilden we eigenlijk niet. Afhankelijk van waar je de test doet of wie er precies mee rijdt, zouden de resultaten van de test variëren. Wat wij voor ogen hadden, was het vergelijken van de concepten van de nieuwe GS en de populaire Africa Twin in een dagje op en naast Vlaamse wegen.

Twee visies op één categorie

Met of zonder opties

Daarom testten we de motoren ook helemaal zoals ze ons aangeboden werden door de importeurs. De BMW met heel wat opties zoals de extra rij-modi, elektronisch gestuurde ophanging, GPS, verwarmde handvatten, quickshifter… De Africa Twin benaderde de basisuitvoering met enkel de optionele valbeugels, quickshifter en handvatverwarming als opties. Zowel Honda als BMW bieden een uitgebreide accessoire catalogus die de motoren nog beter maken dan ze al zijn.

De BMW stuurt verbazend gemakkelijk en haarscherp.

Verschillende visies

Honda promoot zijn Africa Twin Adventure Sports met de True Adventure slogan. En dat is een terechte invalshoek. Dertig jaar na zijn geboorte is de Africa Twin meer dan ooit een motor met een nadrukkelijk avontuurlijk kantje. De BMW heeft gelijkaardige genen, maar is sinds zijn debuut als R80G/S geëvolueerd naar een meer tourgerichte motorfiets. Als de Honda staat voor Trueof puur avontuur, mag je de BMW bestempelen als Avontuur De Luxe, de SUV van de motoren. Het is een andere aanpak, maar beide fabrikanten scoren uitstekend in hun visie van wat een adventure motor moet zijn.

Het eerst wat opvalt, is dat de nieuwe R1250GS indrukwekkend is, maar de Honda is nòg imposanter. Groter en ook een stukje stoerder. Dit is meteen de rode draad die doorheen de ganse vergelijkingstest liep. De 2019 BMW R1250GS en de Honda Africa Twin Adventure Sports zijn twee exponenten van een verschillende visie op adventure rijden. En elk van de fabrikanten heeft die visie tot in de puntjes uitgewerkt. Alleen doen Duitsers dat anders dan Japanners.

De Africa Twin AS is een ronduit indrukwekkende motorfiets.

Intuïtieve GS

De R1250GS HP heeft ons verrast. Origineel design met blauw en wit, goudkleurige velgen, draadspaakwielen... mochten we niet beter weten, we hadden gedacht dat ze bij BMW eens goed naar de Africa Twin gekeken had vooraleer ze kleur gaven aan de GS. Maar de Gelände Strasse is zo nadrukkelijk anders dan de Africa Twin dat dit enkel door kwatongen en mierenneukers als een aanvaardbare stelling kan gezien worden.

De HP is alles wat je van een GS mag verwachten, maar hij is ook méér. De draadspaakwielen geven een tikkeltje meer off-road potentieel (altijd handig voor de luxe avonturier die er dan wellicht ook noppenbanden op gooit), het TFT scherm is niet alleen mooi maar ook bijzonder functioneel en het rijgedrag is spot on. Je hoeft maar even in het zadel van de BMW te zitten om te weten dat je er probleemloos in één ruk mee naar de Middellandse Zee rijdt. Alles werkt zoals het hoort en soms nog beter dan je verwacht. Met één hand verander je de stand van het windscherm en de bediening van de instrumenten is bijzonder intuïtief.

De 2019 versie is het (voorlopige) toppunt van GS.

Verrassende snelle Africa Twin

En dan hebben we het nog niet eens over het blok gehad. Sterk. Beresterk. Maar niet opvallend sterker dan de vorige. Ook al is de 1250 over de ganse lijn sterker, je moet al rechtstreeks van een 1200 op een 1250 springen om dat nadrukkelijk te voelen.

De GS is een raket. Sneller dan de Africa Twin ook, maar dat zal niet verbazen met bijna 40 pk meer. Toch bleek de Honda in de eerste drie versnellingen tijdens een staande start net zo snel.


Wat niet wil zeggen dat de 1250 geen dijk van een motor is. Als je voluit gaat, is De GS een raket. Sneller dan de Africa Twin ook, maar dat zal niet verbazen met bijna 40 pk meer. Toch bleek de Honda in de eerste drie versnellingen tijdens een staande start net zo snel. Of hoe je vermogen optimaal kunt gebruiken.

In vergelijking met de GS is de Honda een reus.

Vermogen op overschot.

De Africa Twin heeft op geen enkel moment vermogen tekort. Het is een grote misvatting dat 95 pk niet volstaat. Meer zelfs, we hebben het volle vermogen van de AT - behalve tijdens die sprint - zelfs niet kunnen gebruiken. Meer dan sterk genoeg die Honda en verbazend efficiënt in zijn vermogensafgifte.

BMW van zijn kant mag zich met de nieuwe ShiftCam technologie met variabele kleptiming op de borst kloppen. Het blok is heerlijk lineair en je beheerst het via je rechterpols tot in de details. En vooral: geen voelbare overgang als het ShiftCam systeem werkt. Op andere motoren die een vergelijkbaar systeem ooit hanteerden, was de overgang steeds nadrukkelijk voelbaar en zelfs hinderlijk. Geen spoor daarvan op de GS.

Dat geldt ook voor de staande twin van de Africa Twin. De vermogensafgifte van de Honda is iets minder gladgestreken dan die van de BMW, maar dat is nu net de aard van het beestje.

Met de BMW weet je dat off-road kunt rijden, met de Honda ga je ernaar op zoek.


Het grote 21-inch voorwiel en de algemene bouw van de motor smeken om er nu en dan off-road mee te gaan rijden. Met de BMW weet je dat het kan, met de Honda ga je ernaar op zoek.

De Africa Twin smeekt om nu en dan off road te gaan.

Van quickshifters en elektronica

En de zithouding is perfect. Ook met de Honda knal je wel naar het zuiden, maar nog voor je goed en wel de grens over bent, heb je wellicht al eens zin gekregen om één of andere boswegel in te duiken. Rechtstaand op de motor sta je ook iets gemakkelijker dan op de GS. De 25 liter benzinetank hindert je op geen enkel moment. De quickshifter van de Honda werkte tijdens deze test net iets beter dan die van de BMW, vooral in lage versnellingen en bij lage omwentelingssnelheden. Dat was best verrassend want we herinneren ons de quickshifters die BMW op de S1000RR en S1000XR al gebruikt en die staan in ons geheugen gegrift als het beste wat we op dat vlak al testten. Wellicht leent het boxerblok zich minder tot dit type van schakelen.

Nog een woordje over het dashboard van de Honda. Dat is qua getoonde informatie completer dan dat van de GS, maar op het verdomd knappe TFT-scherm van de GS zie je makkelijker wat er staat. Het is gewoon kwestie van de selecteren wat je graag wilt zien en het op te roepen via de controleknoppen aan het stuur. Ook hier hebben de beide fabrikanten dus een andere aanpak.

2019 belooft nu al een goed Adventure jaar te worden.

True Adventure of Avontuur De Luxe?

Voor wie dacht dat de GS-Adventure uitvoering van BMW een zijsprongetje is, maakt de nieuwe R1250GS HP nog duidelijker dat die Adventure versie van de GS duidelijk een ander accent legt dat nog dichter aanleunt bij hoe Honda zijn Adventure Sports ziet. Of is het dat de standaard Africa Twin dichter bij de gewone GS aanleunt?

Ondertussen blijft de vraag of je eerder kiest voor True adventure of avontuur de luxe. Het hangt er gewoon van af wat het meest bij je past.


We zijn in elk geval heel benieuwd of en wanneer de 1250 GS Adventure er komt. Ondertussen blijft de vraag of je eerder kiest voor True adventure of avontuur de luxe. Het hangt er gewoon van af wat het meest bij je past. En zo kunnen we het verhaal afsluiten waarmee we begonnen. Op de MotorNieuws Instagram pagina plaatsen we een poll om te peilen naar de voorkeur van de lezers. R1250GS of Africa Twin Adventure Sports? Het resultaat? Elk exact 50 procent van de stemmen. Je hoort ons niet klagen dat beide motoren hier momenteel nog gewoon in de redactiegarage staan.

De BMW R1250GS is er vanaf 16.960 euro (19.794 euro in Nederland), de Honda Africa Twin vanaf 13.734 euro (16.158 euro in Nederland)

Foto’s: Thierry Sarasyn

Meer weten over de 2019 BMW R1250GS?

Meer weten over de Honda Africa Twin?

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van deze test

Reageren

Registreer of log in om te reageren...