Doorrijden of niet? 17 gouden tips voor de winter

Door motornieuws 6 december 2016

Doorrijden tijdens de winter is een persoonlijke keuze en die heeft niks te zien met niveau of lef. In beide gevallen kan wat welgemeend advies goed van pas komen. Of je het ganse jaar rijdt of je motor even op stal zet, dit zijn tips waarmee je rekening moet houden:

Zo doen ze dat in Alaska...

Voor wie wil rijden:

1. Het belangrijkste onderdeel van een rijdende motor is de rijder. Zorg ervoor dat je zelf goed beschermd bent. Naast uitstekende winterkleding, zijn er ook moffen en afdekzeilen op de markt (bekijk op dit vlak eens de Tucano Urbano collectie) die een koude rit beter verteerbaar maken. Zorg voor een goed waterdicht en winddicht pak, bijhorende handschoenen en een goed afsluitende helm met een helder vizier.

2. Vergeet het sprookje dat sportbanden betere grip bieden. Bij lage temperaturen, bieden sportbanden vaak minder grip. Kies dus eerder voor een touring band of beter nog voor een winterband. Heidenau, Michelin, Metzeler, IRC en Mitas bieden al winterbanden aan. Weinig mensen weten dat winterbanden ook in de zomermaanden kunnen gebruikt worden. Ze slijten alleen veel sneller. Maar de meerprijs van ongeveer 15 procent maakt de aanschaf absoluut de moeite waard voor wie in de winter wil blijven rijden.

3. Zorg voor voldoende smering van de ketting, assen en kabels. Water en vriestemperaturen zijn hoe dan ook een gevaarlijke combinatie, maar je motor krijgt nog veel gevaarlijker mengsels te doorstaan. De smurrie die van de weg opspat kan dodelijk zijn voor de bewegende delen. Hou ze gesmeerd.

4. Als het niet vriest: spuit je motor af met koud water, poets hem, blaas hem daarna droog met een compressor en smeer de bewegende delen opnieuw in.

5. Het meest kwetsbare deel is de uitlaatdemper. Probeer hem niet in de smeren met vet of andere vochtwerende bestanddelen. Ga hem zeker niet inpakken in plastic. Alles wat met de hitte van de uitlaat in contact komt, zal smelten. Het kan een goed idee zijn om in de winter een roestvrij stalen exemplaar te monteren ter vervanging van de lichtmetalen dempers. Die zijn beter bestand tegen alles wat er in de winter op terecht komt.

6. Let op de batterij. Koude legt de zwakke kanten van de batterij bloot. De leeftijd en gebruiksduur kunnen doorwegen en plots start de motor moeilijk of helemaal niet. Overweeg de aanschaf van een batterijlader of vervang een te oude batterij voor het te laat is.

7. Laat de motor lang warm draaien. Bij koude temperaturen, is de olie dikker en bereikt ze minder goed de te smeren onderdelen. Laat de motor rustig warm draaien voor je vertrekt.

8. Als je de optie hebt: kies je momenten. Er zijn heel wat mooie winterdagen waarop je volop van motorrijden kunt genieten. De voorbije dagen waren bijvoorbeeld mooi maar koud. En eigenlijk is dat nog net iets beter dan nat en kil.

9. Rij niet in de sneeuw of op ijs. Tenzij je spikes op je banden hebt.

Sneeuw? Zo snel mogelijk naar huis of stoppen waar je kunt.

Wie kiest voor het stallen van de motor:

10. Zorg voor een droge stalplaats. Koude is minder erg dan vochtigheid. Ideaal is warm en droog. Maar lukt dat niet, zorg dan vooral voor droog.

11. Het is een goed idee om een onderhoud uit te voeren voor je de motor stalt. Dan is hij meteen klaar voor het nieuwe seizoen.

12. Leg de motor aan een druppellader.

13. Smeer de bewegende onderdelen. Bescherm de rest met een spray als WD40, 6 in 1 of aanverwanten. Extra dunne kruipolie die beschermt en vocht afdrijft. Denk er aan: roest kent geen winterslaap.

14. Als je een carburatorgevoede motor hebt, laat de carburator af en zorg dat er geen benzine meer in de leidingen zit. Voor alle types motoren: Giet de tank helemaal vol met benzine. Dan is er geen ruimte voor damp of binnenkomend vocht. Wie de motor langer dan de winter wil stallen kan beter opteren voor een lege tank en een minimum aan olie in de tank rondschudden. Een volle tank zal benzine zien vervliegen en na vele maanden blijft er een mengsel over met meer additieven dan benzine. Dat is nefast voor je motor. Er zijn ook speciale vloeistoffen op de markt om in de tank te doen; Aspen is daar een goed voorbeeld van.

15. Zet de banden op de juiste druk. Als je kunt, plaats de wielen vrij van de grond. Lukt dat niet, draai nu en dan het wiel eens in een andere stand. Vergeet niet de druk te controleren voor je weer gaat rijden.

16. Overweeg een hoes.

17. Laat je motor niet buiten staan.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...