10 vrouwen om U tegen te zeggen!

Door motornieuws 27 september 2018

Hier zijn tien vrouwen die het gashendel goed weten te vinden en ieders respect méér dan verdienen. Benieuwd wie dat zijn?

Dit zijn ze in willekeurige volgorde

Elspeth Beard (28 april 1959) besliste om na haar opleiding architectuur op 23-jarige leeftijd de wereld rond te reizen met haar BMW R60. Ze startte vanuit New York richting Canada, Mexico en Sydney. Daar werkte ze een jaar als architecte, om nadien heel Australië rond te reizen. Vervolgens richting Azië, Pakistan, Turkije en Europa. Ze legde in totaal 56.000 kilometer af wat haar de eerste vrouw maakte die de wereld rondreisde. Ze bracht een boek uit en rijdt tegenwoordig nog steeds met haar BMW R60. Wat een vrouw!

Maria Costello (9/6/1973) schreef geschiedenis als snelste vrouw op het befaamde Isle of Man TT met een gemiddelde snelheid van – ja, u leest het goed – net geen 185 km/h. Deze prestatie werd opgenomen in het Guinness Book Of Records. Intussen werd ze een bekend figuur in en rond de motorwereld en nog steeds stimuleert ze jonge (vrouwelijke) coureurs in hun weg naar de top.

Katja Poensgen (23 september 1976) maakte haar debuut op 17-jarige leeftijd in de ADAC Junior Cup, de voorloper van de KTM RC 390 Cup. Na twee jaar deelname won ze in 1995 dit kampioenschap, alsook als de Italiaanse Trofeo Tordi. In 1998 verscheen ze in het Duitse Grand Prix Supersport World Championship met de Suzuki GSX-R 600 en eindigde op een 20e plaats. De twee daaropvolgende jaren nam Poensgen deel aan het Europese Superstock 1000 kampioenschap met haar Suzuki GSX-R 750R, waar zij de snelste ronde neerzette en het podium veroverde op het circuit van Misano. Voor haar betekende dit de opstap naar de Grand Prix 250cc, waar zij de eerste vrouw werd die punten scoorde in deze categorie, dikke pluim!

Jenny Tinmouth (8 maart 1978) verbrak het record van Maria Costello in Isle of Man. Dit deed ze in haar allereerste TT-ervaring, een prestatie op zich! Het jaar nadien, in 2010, verbrak ze haar eigen record en behaalde ze een gemiddelde snelheid van 193 km/h. Iets voor watjes…? Door deze prestaties werd ze 2 jaar op rij opgenomen in Guiness Book of Records. Alsof dat nog niet goed genoeg is staat zij voor eeuwig in geschiedenisboeken als eerste vrouwelijke deelneemster in het British Superbike Championship. Mooie prestaties mijn gedachte.

Laia Sanz (11 december 1985) nam reeds op haar zevende deel aan het Catalaans kampioenschap trial voor junioren en had meteen de smaak te pakken. In de daaropvolgende jaren nam ze deel aan verschillende wedstrijden. Op haar vijftiende veroverde ze verschillende titels: het wereldkampioenschap in de vrouwenklasse trial, de ‘Spanish Cadet Championship’ en de vrouweneditie van de eerste Trial Des Nations. Deze won ze uiteindelijk vijf keer, werd maar liefst dertien keer wereldkampioen trial bij de vrouwen en tien keer wereldkampioen indoor. Sedert 2011 nam Sanz deel aan de Dakar Rally en in 2015 behaalde ze de beste vrouwelijke finish ooit in deze wedstrijd met 9de plaats!

Livia Lancelot (11 februari 1988) schreef geschiedenis door in 2008 als eerste wereldkampioen te worden in het motorcross kampioenschap voor vrouwen. Acht jaar later, in 2016, herhaalde ze deze prestatie. Intussen, na een carrière van meer dan 20 jaar, nam ze vorig jaar de beslissing haar stempel verder te zetten als teammanager in de MX2 Wereldkampioenschap.

Jessica Leyne (3 september 1989), beter bekend als ‘Jess’, is in de Belgische motorwereld een bekend figuur. De dame die vorig jaar trouwde met crossbotten onder haar trouwjurk? Jaaa, die Jess! Geef haar twee wielen en ze is gelukkig. Samen met haar partner gaat ze binnenkort op wereldreis met de GS, ter voorbereiding gingen ze ondertussen reeds enkele maanden richting Azerbeidzjan.
Welk motorevenement ook, Jess will be there! Ze nam deel aan de GS Trophy, het Duitse Elefanttreffen, heeft enkele jaren circuitervaring en noem maar op. Haar ingesteldheid is voor velen een grote inspiratie. We horen het haar nog zeggen… "Als je er door kan wandelen, kan je erdoor rijden!" Respect!

Lucy Glockner (14 augustus 1990) is dé ster in de endurance wereld! Ze startte op 10jarige leeftijd in de ADAC minibike Club om vervolgens over te gaan naar het 125 cc IDM kampioenschap waar ze quasi alle wedstrijden podium reed. Op 21-jarige leeftijd ontving ze de titel van Vice kampioen in de Yamaha R6 Dunlop Cup. Het jaar nadien kon Lucy meedoen in het IDM Superstock en behaalde ze als eerste vrouw een dubbele overwinning in Zolder. Met rondetijden die voor veel mannelijke coureurs een (natte) droom zijn. In 2014 werd ze tweede in het IDM Superstock 1000 en twee jaar later veroverde ze het podium op de 1000 kilometer van Hockenheim. Ook dit jaar behaalde ze met haar team een 4de plaats in het Bol d’Or EWC!

Kiara Fontanesi (10/3/1994), een ster in de motorcrosswereld, een vlam voor de GP-coureurs. Na haar relatie met Maverick Viñales wist ze zijn concullega Scott Redding aan de haak te slaan. Kiara won maar liefst vier jaar op rij het wereldkampioenschap voor vrouwen en uiteindelijk behaalde ze deze titel zes keer. Op haar vijftiende maakte Kiara haar debuut met een tweede plaats in het wereldkampioenschap voor vrouwen.

Ana Carrasco (10/3/1997) last, but definitely not least! Zij was de eerste vrouw die een race won in het wereldkampioenschap Supersport 300. Als enige vrouwelijke deelneemster behaalde Ana de overwinning in Portimao, 2017. Dit jaar wist zij als allereerste vrouw de pole-positie te behalen in Imola en domineerde ze deze wedstrijd van begin tot eind. Door haar prestaties staat ze nu aan de leiding van dit wereldkampioenschap.
Toegegeven, mevrouw Carrasco is uniek. Een droom voor veel vrouwen?

Tekst: Jill Danneels
Foto: Shutterstock

Reageren

Registreer of log in om te reageren...