Kawasaki verrast met 2019 Ninja ZX-6R!

Door Thierry Sarasyn 11 oktober 2018

De supersport 600 klasse was ooit één van de sterkhouders van de markt. Dat is niet langer het geval en een aantal van de Grote Spelers uit de hoogdagen van de sportieve 600 cc's doet al lang niet meer mee. Kawasaki blijft echter verder inzetten op de middenklasse sportmotoren. Meer zelfs, de groene jongens komen in 2019 met een nieuwe Ninja ZX-6R op de proppen.

De nieuwe snoet oogt best agressief.

Grondig vernieuwd

Er valt wel wat te zeggen voor middenklasse sportmotoren. Ze zijn minder duur dan de motoren van één liter of meer, ze zijn minder duur in aanpak en ze hebben een verdomd hoog fun gehalte. Zet een doorsnee rijder op een supersport en hij amuseert zich niet alleen te pletter, hij (of zij) waant zich meteen ook een GP-rijder. Wendbaarheid, laag gewicht en het verslavende gehuil van een 600 cc viercilinder zijn daar belangrijke oorzaken van. Mooi dus dat er nieuw bloed komt in de klasse. De ZX-6R maakt een opvallende come-back en zoekt een goede balans tussen rijden op het circuit en op straat. De Ninja ZX-6R gaat in 2019 naar een nog hoger niveau met de introductie van de nieuwe technologieën. De supersport Ninja is bij deze terug van nooit echt weg geweest. Hij weegt rijklaar 193 kg.

Het ondertussen bekende 636cc-motorblok van Kawasaki is voor 2019 aangescherpt met een nieuw design en biedt heel wat nieuwe kenmerken. Het is ook goed voor een topvermogen van 130 pk en met ram-air effect wordt dat 136 pk bij 13.500 tpm. Je kunt je het in- en uitlaat gehuil wel voorstellen zeker? Wie weet nog dat in '92 de Fireblade gelandeerd werd als een 900 cc monster met 125 pk. Wel... dit is een 636. Verder beschikt de nieuwe Ninja ZX-6R een KQS Quick Shift systeem voor up-shifts. Naar beneden schakelen doe je nog steeds op de traditionele manier. Ook het schakel ritme wordt wat anders want ook de versnellingsbak verhoudingen werden gewijzigd. Met name de eindoverbrenging werd korter.

Een Kawa in't zwart kopen? Dat kan!

Breed publiek

Kawasaki mikt met de ZX-6R trouwens niet op WK races. We mogen vermoeden dat ze met 4 opeenvolgende titels van Rea bij de superbikes hun potentieel daar genoeg bewijzen. Deze 636 komt niet in aanmerking voor officiële 600 cc races. Maar door dat beetje extra longinhoud, krijgt hij ook meer kracht en koppel en is hij net iets vlotter te berijden. Beter op de weg en zeker ook dolle pret op een circuitdag. De ZX-6R blijft dus focussen op een breed publiek en niet een kransje coureurs dat supersport rijdt. Daar zijn zowel dat breed publiek als Kawasaki bij gebaat.

De ninja heeft bijgevolg ook gebruiksvriendelijke troeven zoals een nieuw dashboard. Daarin zitten nieuwe functies, zoals een zuinigheids indicator, brandstofmeter en een aanduiding voor de autonomie.
Je kunt op een moderne (sport)motor niet meer om elektronica heen. Kawasaki biedt op de Ninja ZX-6R een zeer compleet pakket. Hij is goed uitgerust met onder andere dubbele LED koplampen, monobloc remklauwen, slipperkoppeling, 12V-contactpunt, KTRC tractie controle, Kawasaki’s intelligente anti-blokkeringssysteem (KIBS) en diverse rij-modi.

Herkenbaar maar toch grondig vernieuwd.

Betere zithouding

Het chassis is uitgerust met de ondertussen genoegzaam bekende Showa BPF voorvork en Kawasaki zocht een goed compromis tussen een sportieve en toch ergonomisch verantwoorde rijpositie. Hier komt je dus weer bij die dubbele doelstelling uit. Geschikt voor het circuit, bruikbaar op de openbare weg. Het zadel is daarom korter en het windscherm heeft een andere vorm.

Kawasaki schonk ook de gepaste aandacht aan de banden en pakt uit met de nieuwe Bridgestone S22 sportband. Rubbers die de Japanse bandengigant pas op de voorbije Intermot-beurs liet zien, maar waarvan de verwachtingen erg hoog gespannen zijn. De S21 stond al bekend als een topper in zijn klasse en nu belooft Bridgestone een identieke levensduur maar met nog betere grip onder alle omstandigheden. Geknipt voor de ZX-6R dus. De Ninja staat overigens op een naar supersport normen stevige 180 achterband. Het wordt nu al uitkijken naar de eerste rij-indrukken van de nieuwe Ninja.

De Kawasaki Ninja ZX-6R 2019 wordt beschikbaar in twee kleurstellingen: Lime Green en Metallic Spark Black. Groen en zwart dus.
Hij staat vanaf december in de showroom van de officiële Kawasaki dealers. De prijs is nog niet bekend.

Helemaal terug van niet lang weggeweest.

Technische gegevens Kawasaki Ninja ZX-6R 2019

Motor
Type Vloeistofgekoelde viertakt driecilinder
Cilinderinhoud 636 cc
Maximaal vermogen: 130 pk bij 13.500 tpm.
Maximaal koppel: 71 Nm bij 11.000 tpm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Aluminium balkenframe
Voorvork: Showa BPF upsd upsd, volledig instelbaar
Achterschokbreker: Uni Track Monoshock
Remmen Voor: Dubbele, 310 mm remschijven met monobloc vierzuigerklauwen
Achter: Enkele 220 mm schijf met enkele zuigerklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1400 mm
Rijklaar gewicht: 193 kg
Tankinhoud: 17 liter

Prijs:
België: n.n.b.
Nederland: n.n.b.

Yeah Baby!

Bekijk hier de uitgebreide fotogalerij van de 2019 Kawasaki Ninja ZX-6R

Reageren

Registreer of log in om te reageren...